De Kruiswegshuttle is op maandagmorgen 18 april van start gegaan voor een periode van tweeëneenhalve maand. De leden van het actiecomité namen de eerste bus en tekenden hun ervaringen op.
Er komt een blauw 9-persoons busje aangereden rond de tijd die bij de halte staat aangegeven. Vreemd genoeg is de tijd van de halte Houtwijkerveld gelijk aan die van de halte RK Kerk. Op beide haltes mogen wij de shuttle verwachten om 24 minuten over het hele uur. Op de voorruit zit een A3-tje geplakt met daarop de tekst Kruiswegshuttle en de haltes die worden aangedaan.
De schuifdeur gaat niet automatisch open. Dit moeten wij zelf doen, hetgeen voor oudere mensen best een zware, zo niet onmogelijke klus is. Zeker het sluiten vereist de nodige snelheid en kracht. Van onze sympathieke chauffeuse mogen wij niet verwachten dat zij dit bij iedere halte voor de passagiers gaat doen.
We kopen ons kaartje en wanen ons terug in de tijd. Van een blok met kaartjes wordt een kaartje gescheurd, met daarop de datum van vandaag met de hand geschreven. Omdat er schuin achter de bestuurder wordt ingestapt, gaat de betaling wat lastig. Het heeft wel wat, maar het houdt ook op.
Bij het Van Stamplein en Wilhelminastaete bieden zich geen passagiers aan op deze eerste rit. Op de Kruisweg ter hoogte van Beukenhorst blijkt ook een halte te liggen die niet in de route is opgenomen. Waarom niet, vragen wij ons af.
Op het station stappen wij uit en lopen naar het informatiebord, waarop ook de shuttle staat vermeld. De opstapplaats staat er met een viltstift bijgeschreven. Het busje komt aangereden en stopt wat ver van de stoep. Hierdoor valt het ons op dat er best veel rommel op straat ligt.
We zijn deze keer niet de enige passagiers. Een toerist stapt in en wil naar de Kruisweg, want daar zit ergens het bedrijf waar hij zich moet melden. Ook stapt er een buitenlandse dame in met een klein meisje die ook naar de Kruisweg wil. Na wat onduidelijkheid blijkt zij naar de kinderopvang op de hoek Boslaan-Kruisweg te moeten. Dat wordt dus halte Wilhelminastaete. Nog beter had de halte Kruisweg-Beukenhorst geweest, maar daar wordt doorgereden. De shuttle heeft zich al bewezen.
Het is voor iedereen even wennen en uit alles blijkt dat het om een proef gaat, maar toch heeft de shuttle zich al bewezen. Als de shuttle na de proef gecontinueerd wordt dienen er wel de nodige zaken te worden verbeterd.